„Kolorowy ogród - czyli odnawiamy teren zielony wokół szkoły” - inicjatywa lokalna
Niniejsze zadanie zrealizowane w ramach inicjatywy lokalnej polegało przede wszystkim na odnowieniu i zagospodarowaniu części ogrodu. Zaangażowane były w to dzieci z różnych klas, rodzice, harcerze z szkolnego ZHP Szczep „Kolorowy” oraz chętni seniorzy z dzielnicowego koła seniorów i wychowankowie sąsiadującego ze szkołą Samorządowego Przedszkola nr 110.
Pierwszym etapem było przygotowanie terenu, dosianie trawy oraz nawiezienie ziemi potrzebnej do założenia grządek. Postawione zostały 2 skrzynie ogrodowe, zabezpieczone siatką na krety i wypełnione odpowiednim podłożem oraz ziemią, w których dzieci zasadziły wrzosy, lawendę,poziomki oraz zioła: szałwię, bazylię, rozmaryn. Przy ogrodzeniu, od strony głównej ulicy, posadzona została trzmielina w różnych kolorach. Od strony frontowej budynku do ogrodu, skrzyń oraz wybetonowanej posadzki poprowadzony został wąski chodniczek z płytek ażurowych tak aby umożliwić dojście do grządek i ogrodu w każdą pogodę. Ponieważ w ogrodzie znajduje się fragment wyłożony płytami betonowymi ustawione zostały tam dwa stoły dzięki czemu powstało miejsce do prowadzenia lekcji, tzw. „Zielona klasa” i zajęć świetlicowych. Stoły wykonano z drewnianych szpul po przewodach elektrycznych, które zostały odpowiednio zabezpieczone i pomalowane.
Dzięki pozyskanym z wycinki modrzewi pniakom stworzone zostały siedziska, które są ustawione wokół w/w stołów. Ponieważ w szkole funkcjonuje kółko szachowe oraz spotyka się koło seniorów, a wiele dzieci i emerytów chętnie w nie gra, postawione zostały 2 stoliki do gry. Chcemy aby ogród przez długie lata mógł spełniać swoją rolę edukacyjną dlatego zamontowane zostały także budki i karmniki dla ptaków oraz wiewiórek. W różnych częściach ogrodu rozmieszczone są kwietniki wykonane z pniaków. Umieszczane będą w nich kwiaty oraz sadzonki sezonowe. Obecnie są w nich sadzonki trzmieliny pozostałe z nasadzeń oraz Hebe Addenda oraz byliny.
Dzieci z przedszkola nr 110 wykonały plakat informujący jak prawidłowo dokarmiać zimą ptaki. Został on umieszczony przy wejściu do ogrodu i pełni ważną funkcję edukacyjną. W ogrodzie w różnych miejscach dzieci zasadziły cebulki tulipanów, krokusów oraz żonkili. W dodatkowej małej, podniesionej grządce posadzone zostały przez Panią pedagog i jej podopiecznych cebulki narcyzów. Na wszystkich przybyłych oraz uczniów czekał także słodki poczęstunek oraz kawa i herbata.
Osiągnięte cele:
Inicjatywa obejmuje szeroko pojęte dbanie o zieloną przestrzeń wspólną oraz kreuje i wzmacnia u dzieci i młodzieży postawy obywatelskie nakierowane na dbałość o dobro wspólne i ochronę przyrody. Projekt odpowiada na potrzeby lokalnej społeczności w zakresie wpajania i wspierania naturalnej potrzeby przebywania na powietrzu u dzieci, a zwłaszcza młodzieży. Skutkuje to dobroczynnym wpływem na ich rozwój i ugruntowuje dobre nawyki tak potrzebne w dobie dzisiejszej, telefoniczno-tabletowej rzeczywistości. Inicjatywa miała wpływ nie tylko na sytuację dzieci aktualnie uczęszczających do szkoły, ale także będzie miała na roczniki, które będą uczęszczać do niej w latach następnych. Z tego względu można określić ją jako inicjatywę o charakterze długofalowym.
Link do sprawozdania z inicjatywy lokalnej.