Miasto w Twoim zasięgu – pobierz aplikację mKraków
Krakowskie Centrum Kontaktu, rozkłady jazdy komunikacji miejskiej, możliwość opłacenia parkingu i zakupu biletów okresowych ze zniżką Karty Krakowskiej oraz mapa obiektów sportowych. To tylko niektóre z usług dostępnych w nowej aplikacji mobilnej mKraków. 4 sierpnia odbyła się premiera najnowszej wersji aplikacji, z dostępem do kafla „Twoja opinia” – na początek z ankietą dotyczącą zasad używania fajerwerków w Krakowie.

Priorytetem każdej obecnie rozwijającej się metropolii są usługi cyfrowe dostępne dla mieszkańców. Kraków poprzez wykorzystanie najnowszych technologii z zakresu smart city aktywnie dąży do tego, by większość spraw urzędowych można było załatwić elektronicznie, bez konieczności wizyty w urzędzie. Wiodącym przykładem tych działań są ogólnodostępne narzędzia, takie jak Krakowski Portal Usług Miejskich oraz scalająca najpotrzebniejsze dla mieszkańca usługi w jednym miejscu – aplikacja mKraków.
Narzędzie ma ułatwić krakowianom funkcjonowanie w mieście i usprawnić kontakt z urzędem. Dzięki rozbudowanym formom komunikacji na linii miasto – mieszkańcy, aplikacja daje również możliwość współdecydowania o najważniejszych sprawach Krakowa. Aplikacja jest bezpłatna i ogólnodostępna do pobrania w sklepach Google Play i App Store. Można z niej korzystać zarówno w trybie ogólnodostępnym, bez logowania i weryfikacji tożsamości, jak i po zalogowaniu się do niej.
– Krok po kroku realizujemy kolejne postulaty i obietnice wyborcze, które były podnoszone w kampanii jako ważne i potrzebne dla mieszkańców. Zawsze mówiłem o tym, że chcę by Kraków był blisko mieszkańców, żeby ten kontakt z magistratem był ułatwiony. Z drugiej strony chcę, żeby Kraków był miastem nowoczesnym, gdzie wykorzystuje się innowacyjne rozwiązania. Dziś prezentujemy Państwu najnowszą wersję aplikacji mKraków, która jest wzbogacona o kolejne funkcjonalności. Zależy nam bardzo na tym, żeby urząd był dostępny online całą dobę i dawał możliwość załatwiania spraw z poziomu telefonu komórkowego. Zachęcam mieszkańców do pobierania aplikacji – powiedział prezydent Aleksander Miszalski, podczas prezentacji najnowszej wersji aplikacji.
Pobierz i korzystaj – iOS lub Android.
Pierwsza wersja aplikacji, działająca od maja tego roku, zapewnia dostęp do:
- aktualności ze strony www.krakow.pl
- Karty Krakowskiej
- Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+
- zakupu biletów okresowych ze zniżką dla mieszkańca
- konsultacji społecznych
- Krakowskiego Centrum Kontaktu (Zgłoś problem/Wyślij pomysł)
- mapy obiektów sportowych
- rozkładu jazdy komunikacji miejskiej
- harmonogramu wywozu odpadów
Nowe funkcje w aplikacji od 4 sierpnia
Od 4 sierpnia, w ramach premiery najnowszej wersji aplikacji, jej użytkownicy mogą opłacić parking w Obszarze Płatnego Parkowania – ze zniżką dla posiadaczy Karty Krakowskiej oraz bez zniżki. Ponadto, dzięki nowej opcji „Twoja opinia”, możliwe jest wyrażenie swojego zdania na temat miejskich inicjatyw, co pozwoli mieszkańcom przyczynić się do podejmowania coraz lepszych decyzji. Od 4 sierpnia w kaflu „Twoja opinia” można wziąć udział w ankiecie dotyczącej zasad stosowania fajerwerków w Krakowie.
Informacje będące w zasobach aplikacji są na bieżąco aktualizowane i przetwarzane przez miejskie jednostki, tak by mieszkańcy mogli w każdej chwili skorzystać z jej funkcji. Dzięki zintegrowaniu aplikacji z Kartą Krakowską i Krakowską Kartą Rodzinną 3+ wystarczy się zalogować, by zyskać dostęp do swoich uprawnień. Dzięki temu rozwiązaniu, nie ma konieczności korzystania z innych aplikacji, wystarczy pobrać mKraków! Aplikacje mobilnej Karty Krakowskiej (mKK) i Kraków.pl będą niebawem wygaszane.
Zmiany w Obszarze Płatnego Parkowania: nowe stawki, zniżki dla mieszkańców
Dziś także zmienia się system opłat za parkowanie. Miasto wprowadza progresywną taryfę w Obszarze Płatnego Parkowania, która uzależnia wysokość stawek od czasu postoju oraz podstrefy (A, B lub C). Nowe zasady mają zachęcić do rotacji pojazdów i skrócenia czasu zajmowania miejsc parkingowych. Szczegóły w osobnej informacji.
Jak opłacić parking poprzez aplikację?
- pobierz aplikację
- wybierz opcję „parkowanie”
- zaloguj się do Karty Krakowskiej i połącz konto z aplikacją mKraków (logowanie dla osób, które korzystają ze zniżki w ramach Karty Krakowskiej)
- wprowadź nr rejestracyjny pojazdu
- opłać parking
- w razie problemów technicznych: zrób zgłoszenie w sekcji „Kontakt”
Miasto to mieszkańcy
Istotną częścią aplikacji jest dostęp do Krakowskiego Centrum Kontaktu, co umożliwia kontakt z Miastem przez 24 godziny na dobę. Mieszkańcy mogą np. zgłaszać dziury w drodze, pękniętą ławkę, zalegające śmieci czy uszkodzony chodnik. Następnie zespół osób obsługujących portal przekierowuje te zgłoszenia do poszczególnych jednostek miejskich, które mają obowiązek podjąć działanie. Użytkownik w oczekiwaniu na rozwiązanie, może sprawdzić, na jakim etapie jest jego zgłoszenie.
Dzięki stałej współpracy urzędu z jednostkami miejskimi i partnerami technologicznymi mKraków stale się rozwija, oferując użytkownikom coraz więcej wygodnych rozwiązań, które ułatwią codzienne życie w mieście.
W kolejnych wydaniach mKraków planowany jest dostęp do m.in. takich usług:
- głosowanie w budżecie obywatelskim
- Park&Ride
- wypożyczenie rowerów miejskich
- kalendarz wydarzeń kulturalnych i sportowych
- zakup biletów do instytucji kultury
W planach jest również wielojęzyczna wersja aplikacji, na początek w języku angielskim. A teraz pobierz mKraków i korzystaj!
FAQ
- Na jakich urządzeniach działa mKraków?
Aplikacja przeznaczona jest dla urządzeń przenośnych, np. smartfonów, działających w systemach operacyjnych Android (wersja 7 lub wyższa) lub iOS (wersja 12.4 lub wyższa). - Czy muszę być online, aby korzystać z aplikacji?
Aplikacja do prawidłowego działania wymaga stałego dostępu do Internetu (podczas instalacji, korzystania oraz aktualizacji oprogramowania). - Co to jest aktywacja usług w mKraków?
Aktywacja usług w aplikacji mKraków to proces, który umożliwia dostęp do indywidualnych uprawnień i miejskich usług dostępnych dla mieszkańców w jednym miejscu.
W przypadku niektórych usług, takich jak Karta Krakowska (KK) czy Krakowska Karta Rodzinna 3+ (KKR3+), konieczne będzie potwierdzenie Twoich uprawnień – np. poprzez logowanie lub uwierzytelnienie. Po pomyślnej aktywacji i przypisaniu usługi do Twojego konta, zyskasz pełen dostęp do jej funkcjonalności w aplikacji.
-
Czy mogę korzystać z aplikacji mKraków bez aktywnych usług miejskich (KK lub KKR3+)?
Wiele funkcji aplikacji mKraków jest dostępnych bez konieczności aktywowania usług miejskich, takich jak Karta Krakowska czy Krakowska Karta Rodzinna 3+.
Bez aktywacji tych usług możesz korzystać m.in. z:
- mapy miejskich obiektów sportowych
- rozkładów jazdy komunikacji miejskiej
- harmonogramu wywozu odpadów. -
Dlaczego niektóre funkcje w aplikacji mKraków są nieaktywne?
Część funkcji wymaga wcześniejszej jednorazowej aktywacji odpowiednich usług miejskich (KK lub KKR3+) i połączenia ich z aplikacją.Do czasu wykonania tej czynności wybrane opcje są wyszarzone i nieaktywne. Po ich wybraniu pojawią się informacje, jak je aktywować.
Szczegółowe instrukcje znajdziesz w odpowiednich na pytania:
- Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
- Jak połączyć się z Krakowską Kartą Rodzinną 3+ (KKR3+) poprzez aplikację mKraków? -
Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
Jeśli nie posiadasz mobilnej wersji Karty Krakowskiej, nie możesz aktywować usługi. Dowiedz się, jak ją uzyskać, odwiedzając stronę sprawyspoleczne.krakow.pl.
Jeśli posiadasz mobilną wersję Karty Krakowskiej, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:1. W katalogu usług wybierz „Karta Krakowska” i kliknij przycisk „Aktywuj usługę”.
2. Zaloguj się do swojego konta KK, podając adres e-mail oraz hasło.
3. Po poprawnym uwierzytelnieniu kliknij „Aktywuj usługę w mKraków”.
4. Wprowadź aktualny 9-cyfrowy numer telefonu (bez prefiksu +48) oraz zaakceptuj regulamin i politykę prywatności.
5. Po zaktualizowaniu danych kliknij „Połącz z mKraków”.
6. W kolejnym kroku wpisz numer PESEL oraz ponownie ten sam numer telefonu.
7. Na wskazany numer otrzymasz SMS z kodem weryfikacyjnym – wpisz go i zatwierdź.
8. Po prawidłowej weryfikacji usługa zostanie połączona z aplikacją mKraków.
-
Jak połączyć się z Krakowską Kartą Rodzinną 3+ (KKR3+) poprzez aplikację mKraków?
Jeśli nie posiadasz mobilnej wersji Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+, nie możesz aktywować usługi. Dowiedz się, jak ją uzyskać, odwiedzając stronę.
Jeśli posiadasz mobilną wersję KKR3+, postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:1. W katalogu usług wybierz „KKR3+” i kliknij przycisk „Aktywuj usługę”.
2. Wprowadź swój numer PESEL oraz 9-cyfrowy numer telefonu (bez prefiksu +48), a następnie zaakceptuj regulamin oraz politykę prywatności.
3. Po poprawnej autoryzacji kliknij „Połącz z mKraków”.
4. W kolejnym kroku ponownie wpisz numer PESEL oraz ten sam 9-cyfrowy numer telefonu.
5. Na wskazany numer otrzymasz SMS z kodem weryfikacyjnym – wpisz go i zatwierdź.
6. Po prawidłowej weryfikacji usługa zostanie połączona z aplikacją mKraków. -
Czy mKraków zapewnia dostęp do wszystkich uprawnień i korzyści przysługujących dotychczas posiadaczom KK?
W ramach aplikacji m Kraków można korzystać ze wszystkich uprawnień i korzyści przysługujących dotychczas posiadaczom KK (w tym zakup biletów okresowych ze zniżką).Dodatkowo od 4 sierpnia posiadaczom Karty Krakowskiej przysługuje zniżka na parkowanie w Obszarze Płatnego Parkowania w Krakowie.
Aby skorzystać z uprawnień Karty Krakowskiej wymagana jest jednokrotna aktywacja usługi poprzez zalogowanie się za pomocą adresu e-mail i hasła oraz połączenie usługi z mKraków – więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi na pytanie:
Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
-
Czy poprzez mKraków będzie można korzystać z Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+?
Aplikacja mKraków jest mobilnym nośnikiem Krakowskiej Karty Rodzinnej 3+. W aplikacji mKraków można korzystać z systemu zniżek, ulg, preferencji i uprawnień przysługujących posiadaczom KKR3+. Przewidziano także możliwość okazania biletu wolnej jazdy.Wymagana jest jednokrotna aktywacja usługi KKR3+ poprzez podanie numeru PESEL oraz 9-cyfrowego numeru telefonu oraz połączenie usługi z mKraków – więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi na pytanie:
Jak połączyć się z Krakowską Kartą Rodzinną 3+ (KKR3+) poprzez aplikację mKraków?
-
Czy mKraków zastąpi mobilną wersję Karty Krakowskiej?
W okresie przejściowym aplikacje mKraków i mKK działać będą równolegle, docelowo jednak aplikacja mKraków zastąpi mobilną wersję Karty Krakowskiej. O dacie wygaszenia mKK poinformujemy Cię z wyprzedzeniem, zarówno w aplikacji mKraków, jak i w mKK. -
Czy w mKraków dostępne są wszystkie rodzaje biletów?
Aktualnie za pośrednictwem mKraków można nabyć tylko imienne bilety okresowe, w tym bilet metropolitarny i bilet okresowy mieszkańca ze zniżką przysługującą posiadaczowi Karty Krakowskiej, po aktywacji usługi KK i połączeniu jej z aplikacją mKraków – więcej informacji znajdziesz w odpowiedzi:Jak połączyć się z Kartą Krakowską (KK) poprzez aplikację mKraków?
-
Jakie dostępne są formy płatności za usługi mKraków?
Aktualnie istnieje możliwość płatności za bilety okresowe komunikacji miejskiej za pośrednictwem bramki udostępnionej przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie oraz za parkowanie w strefie za pośrednictwem bramki udostępnionej przez Zarząd Dróg Miasta Krakowa. -
Na ilu urządzeniach mogę mieć zainstalowaną aplikację?
Aplikacja mKraków może być zainstalowana na wielu urządzeniach. Należy jednak pamiętać, że dostęp do niektórych usług, takich jak Karta Krakowska czy Krakowska Karta Rodzinna 3+, a także do zakupionych biletów okresowych, może być możliwy tylko na urządzeniu, na którym nastąpiła aktywacja danej usługi. -
Jak dodać pojazd do Karty Krakowskiej, aby korzystać ze zniżki na parkowanie?
Pojazd możesz dodać:
- w aplikacji mKraków (po aktywacji usługi KK i połączeniu jej z aplikacją mKraków)
- na stronie www.kk.krakow.pl w zakładce „Moje pojazdy” (po zalogowaniu do KK, pojazdy dodane na stronie pojawią się również w aplikacji i odwrotnie)
- osobiście w Punktach Obsługi Karty Krakowskiej.
-
Gdzie mogę kupić bilet parkingowy ze zniżką?
Bilet parkingowy możesz kupić:
- w aplikacji mKraków
- w parkomatach. -
Jak zapłacić za parkowanie i jak działa rozliczenie opłaty?
Za parkowanie w aplikacji mKraków zapłacisz kartą płatniczą, Google Pay lub Apple Pay. Przed rozpoczęciem parkowania należy podać adres e-mail i zaakceptować regulamin. Na początku blokowana jest kwota zgodna z wybraną opcją („bez limitu” lub „z limitem”). Po zakończeniu parkowania niewykorzystane środki zostaną automatycznie zwrócone. -
Ile pojazdów mogę przypisać do Karty Krakowskiej?
Do jednego uprawnienia Karty Krakowskiej można przypisać maksymalnie 4 pojazdy, jednak zniżka parkingowa obowiązuje tylko dla pierwszego pojazdu, na który zostanie kupiony bilet parkingowy. -
Czy muszę być właścicielem pojazdu?
Nie, możesz dodać dowolny pojazd (leasingowany, służbowy, współdzielony). -
Czy ten sam pojazd może być przypisany do więcej niż jednego uprawnienia do Karty Krakowskiej?
Tak, jeden pojazd może być przypisany do więcej niż jednego uprawnienia do Karty Krakowskiej tzn. więcej niż jeden użytkownik może przypisać ten sam pojazd do swoich indywidualnych uprawnień do Karty Krakowskiej. -
Czy zniżka działa tylko w jednej strefie?
Nie, zniżka obowiązuje w całym Obszarze Płatnego Parkowania. -
Czy zniżka ma termin ważności?
Zniżka obowiązuje tak długo, jak aktywne są Twoje uprawnienia do Karty Krakowskiej. -
Czy osoby wynajmujące mieszkanie mogą skorzystać ze zniżki?
Tak, pod warunkiem posiadania aktywnych uprawnień do Karty Krakowskiej i dodania numeru rejestracyjnego pojazdu. -
Czy w aplikacji można korzystać z usługi parkowania bez zniżki Karty Krakowskiej?
Tak, istnieje możliwość płatności za parkowanie w Obszarze Płatnego Parkowania, zarówno bez zniżki, jak i ze zniżką Karty Krakowskiej. -
Gdzie mogę zgłaszać problemy techniczne?
Zgłoszenia należy kierować za pomocą formularza kontaktowego w aplikacji w sekcji „Więcej opcji” wybierając pozycję „Kontakt” lub telefonicznie do Krakowskiego Centrum Kontaktu – numer 12 616 55 55 (czynne w dni robocze w godz. 7.40–15.30).