Strona główna rozwiń menu
Serwis używa plików cookies zgodnie z polityką prywatności pozostając w serwisie akceptują Państwo te warunki
Komunikat archiwalny

Rekomendacje z Krakowskiego Panelu Transportowego przekazane

Przedstawiciele panelistek i panelistów oficjalnie przedstawili w piątek, 28 kwietnia 2023 r. listę rekomendacji Andrzejowi Kuligowi – zastępcy prezydenta Krakowa z prac zakończonego Krakowskiego Panelu Transportowego. Aż 43 rekomendacje uzyskały minimum 80-procentowe poparcie głosujących, zostały też pozytywnie zaopiniowane przez Zespół Monitorujący. Zgodnie z założeniami panelu, propozycje z takim poparciem, prezydent zobowiązał się uznać za wiążące i będą one sukcesywnie wdrażane.

Uczestnicy Krakowskiego Panelu Transportowego
Fot. Emilia Król

Cała lista rekomendacji znajduje się tutaj.
Natomiast łącznie 80 wniosków udało się wypracować panelistom po kilku dniach zbierania informacji na temat transportu oraz dyskutowania o potencjalnych rozwiązaniach. Spośród nich uczestnicy panelu zagłosowali na wybrane propozycje, uznając je za najważniejsze dla zrównoważonego transportu w Krakowie. Wszystkie wnioski z mniejszym poparciem pozostaną jako zbiór informacji dla osób pracujących nad rozwojem transportu w Krakowie i zostaną opublikowane w specjalnie przygotowanym raporcie.

– Powodzenie ubiegłorocznego panelu klimatycznego sprawiło, że z entuzjazmem przystąpiliśmy do organizacji drugiego panelu, tym razem o tematyce transportowej. Jest ważne, aby miasto wsłuchało się w różne oczekiwania mieszkańców, a trudno znaleźć lepszy sposób, niż właśnie głos reprezentatywnej grupy, która bierze udział w panelu obywatelskim – podkreślał Andrzej Kulig, zastępca prezydenta Krakowa.

– Ten panel pokazał, że mieszkańcy poważnie traktują kwestie transportu miejskiego. To były bardzo inspirujące rozmowy, pokazujące wiele oczekiwań i postulatów, ale także – co mnie bardzo ujęło – realizm w podejściu do polityki transportowej – zauważył wiceprezydent.

 

Wśród najczęściej głosowanych są takie propozycje jak: inwestowanie na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu rowerów i pieszych; doskonalenie systemu transportu autobusowego i tramwajowego poprzez zakup nowych pojazdów oraz rozbudowę i modernizację infrastruktury; dalsza poprawa komfortu podróży w komunikacji miejskiej z dbałością o odpowiednią wentylację, klimatyzację, czystość oraz zapach; modernizacja i rozwój infrastruktury dla pieszych, w tym poprawa oświetlenia chodników oraz usunięcie barier architektonicznych czy szersze wykorzystywanie pasów zieleni (np. łąk kwietnych) jako bezpiecznego sposobu oddzielenia tras pieszych, rowerowych i samochodowych oraz wprowadzanie zielonych ekranów akustycznych tam, gdzie jest to możliwe.

Są tu także postulaty związane z koncepcją 15-minutowego miasta, zwiększania udziału autobusów napędzanych paliwami alternatywnymi, a także rozwojem premetra czy dążenie do eliminacji pojazdów niespełniających norm emisji spalin w taki sposób, aby koszty utylizacji takich pojazdów nie były przerzucone wyłącznie na mieszkańców.

Aby przygotować te rozwiązania, uczestnicy panelu mieli możliwość zapoznać się z prezentacjami ekspertów na temat różnych aspektów miejskiego systemu transportu. Prezentowali oni światowe trendy w odniesieniu do potrzeb transportowych Krakowa oraz wyzwania, jakie stoją przed miastem. Była mowa o zarządzaniu przestrzenią, parkingach, ochronie środowiska, a w tym kontekście o elektromobilności i rowerach.

Także mieszkańcy Krakowa mogli zgłaszać swoje propozycje rozwiązań, a wszystkie spotkania edukacyjne śledzić za pośrednictwem transmisji online.

W celu zapewnienia transparentności procesu konsultacyjnego, podczas panelu obecne były osoby obserwujące, które zgłosiły chęć uczestnictwa w tym wydarzeniu. Obserwatorzy nie mieli jednak wpływu na przebieg spotkań i nie zabierali głosu w dyskusjach.

Pliki do pobrania:

•   Preambuła
•   Prezentacja na temat przekazanych rekomendacji

Wszystkie informacje związane z zakończonym panelem dostępne są w zakładce „Komunikacja”.

pokaż metkę
Osoba publikująca: Marcin Sigmund
Podmiot publikujący: Obywatelski Kraków
Data publikacji: 2023-05-02
Data aktualizacji: 2023-05-02
Powrót

Zobacz także

Znajdź