Dlaczego zieleń nas „kręci”? Inicjatywa Lokalna z zielenią w tle
Zaangażowanie społeczne mieszkańców i mieszkanek Krakowa widoczne jest na różnych płaszczyznach i w różnych formach ale to co najczęściej jest dostrzegalne, to projekty i działania z wykorzystaniem roślin lub na rzecz poprawy jakości pobliskich terenów zielonych. Fenomen narzędzia jakim jest „praca w ogrodzie” jest jego uniwersalność i dostępność dla każdego, dlatego tak dobrze sprawdza się w projektach integrujących wiele pokoleń.
Hortiterapia, inaczej terapia ogrodem, znalazła uznanie nie tylko w pracy z osobami z niepełnosprawnościami i w kryzysie psychicznym, ale również jako forma wsparcia w środowiskach zagrożonych wykluczeniem społecznym. W projektach społecznych pełni funkcję integracyjną, zwiększa rozwój emocjonalno-społeczny, buduje społeczność, którą łączy współodpowiedzialność za opiekę nad ogrodem. Ogrodnictwo poprawia samopoczucie, prowadzi do poprawy procesów myślowych, a przede wszystkim pomaga w budowaniu nowych relacji i dostarcza pozytywnych emocji.
W oparciu o związek roślin z człowiekiem powstała wyjątkowa w swoim rodzaju inicjatywa lokalna pt. „Ogrodnictwo naszą pasją – projektujemy i zakładamy terapeutyczną rabatę ozdobną”. Uczniowie Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego nr 3 w Krakowie, przy wsparciu Ogrodu Botanicznego UJ i Gminy Miejskiej Kraków, stworzyli terapeutyczną rabatę. Dzięki wspólnemu działaniu powstała piękna i zielona przestrzeń, a w aspekcie edukacji obywatelskiej udało się zaangażować społeczność szkolną, która chętnie podjęła się wyzwaniom.
Przykładem integracji sąsiedzkiej z zielenią w tle jest inicjatywa lokalna pt. „Kwieciste podwórko: sąsiedzka akcja sadzenia na osiedlu Szkolnym”. To przedsięwzięcie, którego celem było przede wszystkim stworzenie okazji do spotkania się mieszkańców os. Szkolnego. Dzięki zaangażowaniu społecznemu, przy wsparciu Zarządu Zieleni Miejskiej, powstała przestrzeń która cieszy oko i dała mieszkańcom olbrzymią satysfakcję z tego, że mogli stać się częścią projektu.
Inicjatywa Lokalna pt. „Strefa ciszy po krakowsku – rewitalizacja terenów zielonych przy Szkole Podstawowej nr 93 w Krakowie”, to przykład działań realizowanych przez społeczność szkolną, której kołem napędowym była Rada Rodziców. Dzięki zaangażowaniu dzieci, ich rodziców i nauczycieli, powstał projekt zrzeszający wiele pokoleń, który okazał się lekcją postaw obywatelskich w praktyce. To kolejny dowód, że praca z zielenią wspaniale integruje i zachęca do działania. Dzięki temu społeczność szkolna otrzymała pięknie zrewitalizowany teren, a nowopowstałe mini patio służyć będzie jako miejsce integracji, rekreacji i nauki.
Sami widzicie, że zieleń nas „kręci”, integruje, zachęca do pracy i zaangażowania.