górne tło

Przedłużone konsultacje dotyczące budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej

Nie do 18 listopada, jak planowano, ale do 2 grudnia będą trwały konsultacje społeczne dotyczące budowy tras Zwierzynieckiej i Pychowickiej. W związku z wydłużeniem okresu zaplanowano również dodatkowe spotkanie z mieszkańcami oraz dyżury telefoniczne.

Do tej pory odbyły się dwa spotkania dla mieszkańców dzielnic Krowodrza i Bronowice. Kolejne już dziś, 27 października, na Zwierzyńcu, a następne we wtorek, 8 listopada – w Dębnikach. Zapraszamy do udziału!

– Słuchamy mieszkańców i wspólnie z nimi chcemy szukać sposobu na zaplanowanie tej inwestycji przy minimalizacji kosztów finansowych, społecznych i ekologicznych, dlatego zdecydowaliśmy o wydłużeniu konsultacji społecznych – mówi Mariusz Piątkowski, prezes spółki Trasa Łagiewnicka SA.
Dodatkowe spotkanie konsultacyjne zaplanowano na 22 listopada. Z kolei 21 i 23 listopada odbędą się dodatkowe dyżury telefoniczne ekspertów. Szczegóły w harmonogramie poniżej.

O konsultacjach

Planowana inwestycja położona jest w czterech dzielnicach: Krowodrza, Bronowice, Zwierzyniec, Dębniki. Celem konsultacji jest zaprezentowanie wariantów projektowanych tras: Zwierzynieckiej, Pychowickiej oraz zebranie opinii mieszkańców co do wyboru jednego z wariantów tras, a także uwag do preferowanego wariantu, propozycji rozwiązań dodatkowych oraz innych oczekiwań w stosunku do planowanej inwestycji.

– Bardzo dużą wagę przywiązujemy do tych konsultacji, dlatego, że budowa Trasy Łagiewnickiej wywołała szereg dyskusji i w związku z tym chcielibyśmy wykorzystać wszystkie te spostrzeżenia przy realizacji dalszego ciągu. Musimy sobie odpowiedzieć, jak trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mają wyglądać, i jaki mają mieć charakter. Pierwsze, wstępne koncepcje tych tras powstały kilkadziesiąt lat temu, rzeczywistość się trochę zmieniła – mówi Andrzej Kulig, zastępca prezydenta ds. polityki społecznej i komunalnej.

Wiceprezydent przypomina również o tym, że w Krakowie brakuje przepraw mostowych przez Wisłę, łączących północ z południem miasta. – Najbliższymi łącznikami są obecnie most Dębnicki i Grunwaldzki, a dla tramwajów tylko ten drugi. Musimy skrócić tę ścieżkę, bo nie może być tak, że ludzie mieszkający na Azorach muszą przejechać przez centralne dzielnice Krakowa by dojechać np. na Ruczaj – zaznacza.

– Podzielam niepokój ludzi, odnośnie terenów cennych przyrodniczo, dlatego też środowe spotkanie było tak ważne. Bardzo zachęcam wszystkich krakowian do włączenia się i wypowiedzenia w tych konsultacjach, żeby każdy mieszkaniec mógł powiedzieć, że zrobiliśmy wszystko, by ukształtować te trasy w zgodzie z interesem społecznym. Nic nie jest przesądzone, konsultacje są po to, by wypracować możliwie najlepsze dla wszystkich rozwiązania – podkreśla Andrzej Kulig.

Formy konsultacji

Formularz konsultacyjny dostępny na stronie internetowej 3obwodnica.krakow.pl.

Spotkania konsultacyjne:

Dyżury projektantów:

Eksperckie dyżury telefoniczne pod numerem 667 677 938:

Konsultacje realizowane przez spółkę Trasa Łagiewnicka potrwają do 2 grudnia.

Trasa Pychowicka

W jej przypadku opracowano dwa warianty o numerach 5 i 6. Warianty te uzyskały pozytywną akceptację dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej we Wrocławiu i Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie. Z uwagi na brak akceptacji tych instytucji odstąpiono od prezentacji pozostałych wariantów opracowanych w ramach realizacji umowy.

Ze względu na brak możliwości poprowadzenia linii tramwajowej w tunelu w obu wariantach zaproponowano most, którym nad Wisłą poprowadzono ruch pieszych, rowerowy i tramwajowy – w taki sam sposób, jak w przypadku estakady Lipska–Wielicka.

Prezentowane warianty różnią się więc sposobem poprowadzenia ruchu samochodowego przez Wisłę. Dla wariantu 5 przewidziano w tym celu tunel pod Wisłą, zaś dla wariantu 6 zaproponowano jego poprowadzenie mostem. W obu rozwiązaniach przewidziano budowę centrum komunikacyjnego w rejonie ul. Księcia Józefa, modernizację tej ulicy oraz budowę linii tramwajowej, prowadzącej do centrum miasta.

wizualizacja z lotu ptaka fragmentu Trasy Pychowickiej

Trasa Zwierzyniecka

W ramach tej trasy opracowano cztery warianty. Dla dwóch z nich (2 i 4) przewidziano linię tramwajową na całej długości trasy – a więc od huba komunikacyjnego przy ul. Księcia Józefa do ul. Balickiej. Poszczególne warianty różnią się też przebiegiem w terenie.

W ramach wariantu 1 pod wzgórzem św. Bronisławy w osi kopca Kościuszki zostanie poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. Według założeń zaproponowanych w wariancie 2 powstanie tunel drogowy i tunel tramwajowy (trzy komory), a także linia tramwajowa łącząca węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P+R Przegorzały z węzłem Balickim.

W ramach wariantu 3 zostanie poprowadzony tunel drogowy dwukomorowy. Wariant 4 zakłada powstanie tunelu drogowego i tunelu tramwajowego (łącznie trzy komory), a także linię tramwajową łączącą węzeł Ruczaj z węzłem Balickim oraz P+R Przegorzały z węzłem Balickim.

wizualizacja z lotu ptaka fragmentu Trasy Zwierzynieckiej

Więcej informacji na stronie internetowej: 3obwodnica.krakow.pl.