górne tło

Zaprezentowano projekt nowej Uchwały Rady Miasta Krakowa o wprowadzeniu Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie przedstawił projekt nowej Uchwały Rady Miasta Krakowa dot. wprowadzenia na terenie Miasta Strefy Czystego Transportu.

Kluczowe założenia propozycji nowej SCT:

Początkowe wymagania dla aut osobowych z silnikiem benzynowym (w tym LPG) to rok produkcji przynajmniej 2005 albo spełniony wymóg normy emisji nie niższej niż EURO 4. Dla diesli to odpowiednio minimum 2014 r. produkcji albo minimum norma emisji Euro 6.

Od 1 lipca 2030 r. wymagania dla diesli zostaną zaostrzone: wymagany będzie minimum rok produkcji 2018 albo norma emisji Euro 6dT.

Mieszkańcy Krakowa będą objęci wymogami SCT dopiero od 1 lipca 2030 roku.

Dla pojazdów spoza Krakowa, które nie będą spełniać wymogów, wprowadzony będzie okres przejściowy do 30 czerwca 2028. Do tego czasu wjazd takich będzie możliwy po dokonaniu opłaty emisyjnej.

Obszar SCT to niemal cały Kraków - ale z wyjątkami umożliwiającymi dojazd do niektórych szpitali czy autostradowej obwodnicy oraz bez obszarów na wschód od drogi ekspresowej S7.

Wyłączenia dla osób z niepełnosprawnościami.

Planowana jest automatyzacja kontroli pojazdów, redukcja zbędnej biurokracji.

Plik do pobrania:

Link do szerszej informacji na temat konsultacji społecznych dotyczących planowanego wprowadzenia Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie.