Miejskie Centrum Dialogu
login: hasło: login
Jeżeli nie masz konta to zarejestruj się
Strona głównaAktualnościMultimediaForumO CentrumKontakt
Tak prowadzimy konsultacje !
Zakończone konsultacje
Konsultacje Społeczne next Zakończone konsultacje next Konsultacje ws. dotacji dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych

Konsultacje ws. dotacji dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych

AA

2015.11.13 10:10

W okresie od 13 do 30 listopada 2015 r. Wydział Edukacji Urzędu Miasta Krakowa prowadził ze wszystkimi zainteresowanymi mieszkańcami Krakowa konsultacje dotyczącyce projektu uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, udzielanych dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych, prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miejska Kraków, mającej obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.

Całościowe, ponowne uregulowanie trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, udzielanych dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych, prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miejska Kraków, jest obowiązkiem wynikającym z art. 34 ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2015 r. poz. 357).

Przepis ten stanowi, iż uchwały organów stanowiących jednostek samorządu terytorialnego, podjęte na podstawie art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej (a więc przed 31 marca 2015 r.), zachowują moc do dnia wejścia w życie uchwał podjętych na podstawie art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu nadanym ustawą zmieniającą, nie dłużej jednak, niż do dnia 31 grudnia 2015 r.

Znowelizowane przepisy ustawy o systemie oświaty poszerzyły uprawnienia organu dotującego, rozszerzając zakres kontroli o możliwość weryfikacji prawidłowości pobrania ww. dotacji. Przed 31 marca 2015 r. bowiem, ustawa zakładała jedynie możliwość weryfikacji prawidłowości wykorzystywania dotacji.

Proponowana uchwała realizowała delegacje zawarte w art. 80 ust. 4 i art. 90 ust. 4 ustawy o systemie oświaty, ustalając tryb udzielania i rozliczania dotacji oraz tryb i zakres kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, udzielanych dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych, prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne, niż Gmina Miejska Kraków, a także delegacje art. 80 ust. 2e (wyjątkowe, czasowe zwiększenie wysokości dotacji udzielanych publicznym przedszkolom) oraz art. 80 ust. 8a i art. 90 ust. 8a tejże ustawy (ustalenie wysokości dotacji dla publicznych i niepublicznych szkół ponadgimnazjalnych, prowadzących kwalifikacyjne kursy zawodowe).

Przepisy ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. poz. 827 ze zm.), nakładając na gminy obowiązek zapewnienia miejsca realizacji wychowania przedszkolnego każdemu dziecku 4-letniemu (od dnia 1 września 2015 r.) oraz każdemu dziecku 3-letniemu (od dnia 1 września 2017 r.). Obecnie gminy zobowiązane są do zagwarantowania miejsc dla wszystkich 5-latków i 6-latków, które nie poszły do szkoły. Miejsca takie muszą zostać zapewnione w:

- publicznym przedszkolu lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez gminę,

- publicznym przedszkolu lub publicznej innej formie wychowania przedszkolnego, prowadzonych przez inną osobę prawną lub osobę fizyczną, położonych na obszarze gminy, lub

– niepublicznym przedszkolu lub niepublicznej innej formie wychowania przedszkolnego, położonych na obszarze gminy, które w drodze konkursu zdecydują się przyjąć zasady obowiązujące przedszkola gminne.

W konsekwencji Gmina Miejska Kraków od roku szkolnego 2017/2018 zobowiązana jest do zapewnienia miejsc wszystkim dzieciom w wieku przedszkolnym, zamieszkałym na terenie Miasta Krakowa, miejsc w ww. przedszkolach. Zatem na mocy uchwały nr XXVI/437/15 Rady Miasta Krakowa z dnia 7 października 2015 r. zmieniającej uchwałę nr LXXX/1057/09 w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości wykorzystywania dotacji udzielanych dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych, prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miejska Kraków (Dz. Urz. Woj. Małop. z 2015 r. poz. 5972), wysokość kwoty dotacji dla publicznych przedszkoli, począwszy od stycznia 2016 r., została zwiększona do 110%.

Jednocześnie, projekt ten zakładał obniżenie wysokości kwot dotacji dla innych niepublicznych form wychowania przedszkolnego (o których mowa w art. 90 ust 2d ustawy o systemie oświaty), innych publicznych form wychowania przedszkolnego oraz niepublicznych przedszkoli (o których mowa w art. 90 ust. 2b ustawy o systemie oświaty), do wysokości gwarantowanych kwot przewidzianych ustawą, a więc odpowiednio: 40% wydatków bieżących ponoszonych na jednego ucznia w przedszkolu publicznym, prowadzonym przez Gminę Miejską Kraków, pomniejszonych o opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego oraz za wyżywienie, stanowiące dochody budżetu Gminy Miejskiej Kraków, w przypadku innych niepublicznych form wychowania przedszkolnego, 50% ww. wydatków w przypadku innych publicznych form wychowania przedszkolnego oraz 75% w przypadku niepublicznych przedszkoli.

Proponowana regulacja:

a)    pozostawałaby bez wpływu na dochody Gminy Miejskiej Kraków,

b)    zmniejszałaby wydatki Gminy Miejskiej Kraków o ok. 405 390,87 zł miesięcznie oraz o ok. 4 864 690,44 zł w skali roku budżetowego;

w październiku 2015 r. niepubliczne przedszkola (oraz oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych finansowane na tych samych zasadach) otrzymały 4 020 474,00 zł dotacji, przy stawce 85%, inne niepubliczne formy wychowania przedszkolnego (punkty przedszkolne) – 228 910,86 zł dotacji, przy stawce 60%, zaś inne publiczne formy wychowania przedszkolnego (punkty przedszkolne) – 28 558,08 zł dotacji, przy stawce 60%;

po zmianie, zakładając taką samą liczbę uczniów i taką samą stawkę bazową (100% = 743,70 zł), niepubliczne przedszkola (oraz oddziały przedszkolne) otrzymywałyby 3 547 480,80 zł dotacji miesięcznie, przy stawce 75%, inne niepubliczne formy wychowania przedszkolnego (punkty przedszkolne) – 152 607,24 zł dotacji miesięcznie, przy stawce 40%, zaś inne publiczne formy wychowania przedszkolnego (punkty przedszkolne) – 23 798,40 zł dotacji miesięcznie, przy stawce 50%;

publiczne przedszkola (oraz oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych finansowane na tych samych zasadach) w październiku 2015 r. otrzymały 1 486 656,30 zł dotacji, przy stawce 100%, począwszy od stycznia 2016 r. zaś otrzymywałyby 1 635 321,93 zł miesięcznie, przy stawce110 %,

c)    nie wymagałaby zwiększenia zatrudnienia do obsługi realizacji zadania,

d)    nie wymagałaby poniesienia innych dodatkowych wydatków na funkcjonowanie Urzędu Miasta Krakowa.

W załączeniu przedstawiony został projekt uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, udzielanych dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych, prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miejska Kraków. Wydział Edukacji zaprosił wszystkich zainteresowanych do składania uwag i sugestii dotyczących ww. projektu uchwały.

Uwagi i sugestie można było przesyłać do 30 listopada 2015 r. pocztą elektroniczną na adres: ek.umk@um.krakow.pl z dopiskiem „Konsultacje społeczne – projektu uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, udzielanych dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych, prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miejska Kraków”.

Zobacz projekt uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, udzielanych dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych, prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miejska Kraków.

Ostatnia aktualizacja: 01.12.2015 r.
 

jeśli masz pytania dotyczące tego projektu, wypowiedź się: wyślij zapytanie
Pliki do pobrania
Projekt uchwały Rady Miasta Krakowa w sprawie ustalenia trybu udzielania i rozliczania dotacji oraz trybu i zakresu kontroli prawidłowości pobrania i wykorzystywania dotacji, udzielanych dla szkół i placówek publicznych oraz niepublicznych, prowadzonych na terenie Gminy Miejskiej Kraków przez osoby fizyczne lub osoby prawne inne niż Gmina Miejska Kraków
Komentarze
Aby dodać komentarz musisz się zalogować