Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad w ramach realizacji Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2010 – 2015 rozpoczęła tzw. strategiczną ocenę oddziaływania na środowisko skutków jego realizacji.
Jednym z elementów składowych strategicznej oceny oddziaływania na środowisko jest sporządzenie prognozy oddziaływania na środowisko, czyli dokumentu, w którym stosownie do stanu współczesnej wiedzy i odpowiednich metod oceny dokonane zostanie rozpoznanie stanu środowiska na obszarze objętym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2010 – 2015 oraz określenie oddziaływania przedsięwzięcia na te rozpoznane elementy środowiska z jednoczesnym przedstawieniem rozwiązań, które mają na celu zapobieganie, ograniczanie lub kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań wspomnianego programu.
Opracowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad prognoza oddziaływania na środowisko Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2010 – 2015 dostępna jest w wersji elektronicznej na stronie GDDKiA pod adresem http://www.gddkia.gov.pl/ oraz w wersji drukowanej we wszystkich oddziałach GDDKiA.
Mając na uwadze duże, społeczne zainteresowanie prognozą oddziaływania niniejszego programu na środowisko oraz wymagania prawne wynikające z ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. 2008 nr 199 poz. 1227), GDDKiA odbyły się konsultacje społeczne. Zostały one przeprowadzone dwuetapowo.
Pierwszym etapem było zapewnienie społeczeństwu możliwości dostępu do sporządzonych dokumentów w formie elektronicznej poprzez sieć Internet oraz w wersji drukowanej we wszystkich oddziałach GDDKiA, jak również zapewnienie możliwości przesyłania uwag. W tym celu został przygotowany na stronie GDDKiA specjalny formularz kontaktowy. Uwagi można składać również pisemnie we Centrali oraz wszystkich Oddziałach GDDKiA.
W drugim etapie, w wybranych ośrodkach miejskich w Kraju odbyły się jednodniowe spotkania w trakcie, których społeczeństwo mogło zapoznać się z opracowaną dokumentacją dotycząca prognozy oddziaływania na środowisko Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2010 – 2015, a także zgłaszać uwagi lub pytania.
Harmonogram jednodniowych spotkań w ramach konsultacji społecznych przedstawiał się następująco:
- dla województwa małopolskiego i śląskiego – 14. 09. 2010 r. w sali konferencyjnej na I piętrze w siedzibie oddziału GDDKiA ul. Mogilska 25, 31-542 Kraków,
- dla województwa dolnośląskiego i Opolskiego - 14.09.2010 r. w sali konferencyjnej siedziby oddziału GDDKiA ul. Powstańców Śląskich 186, 53-139 Wrocław,
- dla województwa wielkopolskiego i lubuskiego - 15.09.2010 r. w Sali Herbowej Urzędu Wojewódzkiego al. Niepodległości 16-18, Poznań,
- dla województwa świętokrzyskiego i podkarpackiego- 15.09.2010 r. w Sali Narad Ratusza ul. Rynek 1, Sandomierz,
- dla województwa pomorskiego i zachodniopomorskiego – 17.09.2010 r. w Urzędzie Miasta Plac Zwycięstwa 3, 76-200 Słupsk,
- dla województwa łódzkiego – 17.09.2010 r. w Dużej Sali Obrad Rady Miejskiej w Urzędzie Miasta Łodzi ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź,
- dla województwa kujawsko-pomorskiego i warmińsko-mazurskiego - 21.09.2010 w Urzędzie Wojewódzkim delegatura w Toruniu pl. Teatralny, 287-100 Toruń,
- dla województwa podlaskiego i lubelskiego – 21.09.2010 r. w Starostwie Powiatowym w Białej Podlaskiej, ul. Brzeska 41, Biała Podlaska,
- dla województwa mazowieckiego – 23.09.2010 r. w Urzędzie Wojewódzkim pl. Bankowy 3/5, Warszawa;
od 9:00 – możliwość zadawania pytań autorom prognozy oddziaływania na środowisko
16:30 – początek spotkania konsultacyjnego, prezentacja (17:00 w Warszawie),
przy czym na spotkaniach, które odbywały się w ramach konsultacji społecznych w ww. miastach, szczegółowo poruszana była problematyka oddziaływania Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2010 – 2015 w odniesieniu do wyżej przedstawionych obszarów. Szczegółowy scenariusz spotkań był dostępny na stronie internetowej GDDKiA.
Zobacz więcej informacji na ten temat na stronie internetowej GDDKiA