Zakończono konsultacje społeczne organizowane przez Urząd Miasta Krakowa na temat budowy parkingu wielokondygnacyjnego „PLAC BISKUPI”.
Przypomnijmy:
Konsultacje społeczne dotyczyły budowy parkingu podziemnego wielopoziomowego dla samochodów osobowych wraz z budową zjazdów z ul. Biskupiej i ul. Krowoderskiej i przebudową infrastruktury technicznej i drogowej, budową stacji transformatorowej oraz przebudową i zagospodarowaniem terenu Placu Biskupiego w Krakowie
Podstawowe parametry parkingu:
Parking zlokalizowany będzie pod powierzchnią Placu Biskupiego z możliwością zaprojektowania wjazdu i wyjazdu z ul. Biskupiej.
• przewiduje się realizację ok. 280 miejsc parkingowych dla samochodów osobowych.
• przewidywana liczba kondygnacji podziemnych: do trzech.
• liczba miejsc postojowych na jednej kondygnacji: ok. 90-140,
• powierzchnia zabudowy: ok. 4 300 m2 ,
Budowa parkingu podziemnego obejmie swoim zasięgiem działki nr 177/5, 177/4, 177/1 obręb 119 jednostka ewidencyjna Kraków – Śródmieście, stanowiące własność Gminy Miejskiej Kraków. Przebudowa infrastruktury technicznej i drogowej, budową stacji transformatorowej oraz przebudowa i zagospodarowanie terenu Placu Biskupiego obejmie swoim zasięgiem działki nr 177/5, 177/4, 177/1, 176/1, 178/1, 179/3, 181/11, obręb 119 Śródmieście oraz działka nr 166/1 obręb 60 Śródmieście w Krakowie stanowiące własność Gminy Miejskiej Kraków.
Zagospodarowanie terenu placu Biskupiego:
Obecnie funkcjonujący parking naziemny na terenie placu biskupiego po zrealizowaniu przedmiotowej inwestycji zostanie zlikwidowany. Projekt zagospodarowania terenu powstanie na etapie projektu budowlanego po zakończeniu postępowania przetargowego i podpisaniu umowy z wyłonionym koncesjonariuszem. Zagospodarowanie obejmie przestrzeń „od ściany do ściany”, czyli cały obszar Placu Biskupiego wraz z przylegającymi ulicami. Charakter placu wymaga potraktowania go jako miejsca przydomowej rekreacji z utrzymaniem zieleni oraz dotychczasowych połączeń komunikacyjnych. Przyszły projektant parkingu będzie musiał wziąć pod uwagę w pierwszej kolejności wytyczne komunikacyjne, tj. kierunki ruchu, przebieg ścieżek rowerowych oraz ciągów pieszych. Planowane jest wyposażenie Placu w wysokiej jakości nawierzchnie wraz z elementami małej architektury. Planowane jest maksymalne możliwe zachowanie dotychczasowej zieleni oraz w zależności od przyjętej koncepcji, przekrycie stropu parkingu zielenią. Oświetlenie placu zaprojektowane będzie z zastosowaniem współczesnych form lamp. Uwagi i wnioski mieszkańców sformułowane w trakcie konsultacji społecznych zostaną również przekazane przyszłemu projektantowi zagospodarowania terenu Placu Biskupiego.
Organizacja ruchu:
Nie przewiduje się istotnych zmian w organizacji ruchu po wybudowaniu parkingu.
Sposób finansowania budowy parkingu:
Szacowany koszt inwestycji (projekt i budowa) wynosi około 28,7 mln PLN plus VAT. Parking wybudowany ma być na zasadach koncesji na roboty budowlane zgodnie z ustawą z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz. U. z 2009 r. Nr 19, poz. 101). Przedmiotem koncesji będzie zaprojektowanie i budowa parkingu, za wynagrodzeniem, które stanowić będzie prawo do korzystania z parkingu przez określony w umowie czas. Oznacza to, że koszty zaprojektowania i wybudowania parkingu na terenie należącym do Gminy Kraków ma ponieść partner prywatny. Firma ta będzie ustalać i pobierać opłaty za korzystanie z parkingu. Opłaty te będą stanowić zwrot nakładów poniesionych na jego wybudowanie. Po upływie określonego w umowie czasu (przewiduje się, że będzie to kilkadziesiąt lat) parking wróci do Gminy, która będzie zarządzać parkingiem.
Termin realizacji parkingu:
Do 36 miesięcy od momentu podpisania umowy pomiędzy Gminą Miejską Kraków a Koncesjonariuszem.
Jednostka realizująca:
Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Krakowa; Kraków Ul. Wielopole 17 a e-mail: wi.umk@um.krakow.pl
Aktualny status inwestycji:
Złożony wniosek o wydanie decyzji o warunkach zabudowy
Posiadane materiały i dokumentacja:
1) wniosek o wydanie decyzji o ustaleniu warunków zabudowy z wszystkimi załącznikami, w tym:
• mapa sytuacyjno-wysokościowa
• mapa ewidencyjna
• wypis z ewidencji gruntów,
• wstępne warunki przyłączenia do sieci wodociagowo-kanalizacyjnej,
• wstępne warunki przyłączenia do sieci elektroenergetycznej,
• wstępne warunki przebudowy sieci gazowej,
• opinia Wydziału Kształtowania Środowiska w zakresie braku konieczności uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach,
2) wstępna koncepcja budowy parkingu
3) wyniki sondażowych badań archeologicznych
4) charakterystyka warunków gruntowo-wodnych z wstępną oceną warunków geologiczno- inżynierskich i wskazaniem wymogów formalnych.
- Dla przedmiotowej inwestycji nie jest wymagane uzyskanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
Materiały te są dostępne w Radzie Dzielnicy I
ul. Rynek Kleparski 4, tel/fax: 012 421-41-66
E-mail: rada@dzielnica1.krakow.pl
jak również na stronach miejskiego serwisu internetowego Dialog Społeczny (www.dialogspoleczny.krakow.pl)
Przedmiot konsultacji, czyli czego dokładnie dotyczyły konsultacje:
Przedmiotem konsultacji były wstępne koncepcje architektoniczne oraz funkcjonalno-użytkowe parkingu kubaturowego zgodnie z przygotowaną przez Wydział Inwestycji Urzędu Miasta Krakowa dokumentacją potrzebną do uzyskania decyzji o warunkach zabudowy.
W 2009 r. Gmina zleciła opracowanie wstępnych koncepcji architektonicznych i funkcjonalno użytkowych parkingów potrzebnych do uzyskania decyzji o warunkach zabudowy. Do tej pory uzyskana została decyzja o warunkach zabudowy dla parkingu naziemnego wielokondygnacyjnego „Korona” Pozostałe decyzję są w trakcie procesowania. Warunki zabudowy określają bardzo ogólne parametry obiektu, takie jak charakter obiektu, jego funkcja, czyli przeznaczenie, wielkość, maksymalna wysokość lub głębokość, granice zabudowy, granice inwestycji, jak również dopuszczalne wjazdy na parking. Dokładny projekt parkingu (projekt budowlany i wykonawczy) sporządzony zostanie po zakończeniu konsultacji społecznych, pomyślnym zakończeniu prowadzonych obecnie przez Gminę negocjacji i podpisaniu umowy z wyłonionym w drodze postępowania przetargowego partnerem prywatnym. Za opracowanie projektu budowlanego parkingu odpowiedzialny będzie partner prywatny, jednakże Gmina, jako właściciel terenu i obiektu będzie pełnić stały nadzór inwestorski zarówno na etapie projektowania jak i budowy.
Cel konsultacji:
Pierwszym celem konsultacji jest poinformowanie mieszkańców budynków znajdujących się w rejonie oddziaływania inwestycji o rozwiązaniach architektonicznych, funkcjonalnych i konstrukcyjnych dotyczących planowanego parkingu, w kontekście jego ewentualnego oddziaływania na środowisko oraz życie mieszkańców.
Drugim ważnym celem konsultacji jest zebranie opinii mieszkańców na temat ewentualnej uciążliwości tej inwestycji oraz poszukiwanie rozwiązań zmierzających do ich ograniczenia.
Pośrednim celem konsultacji jest również ułatwienie przyszłemu partnerowi prywatnemu realizacji inwestycji, poprzez osiągnięcie pozytywnego klimatu społecznego i wczesne rozwiązanie wszelkich problemów społecznych, jakie mogłyby się pojawić w trakcie realizacji i po jej zakończeniu.
W jaki sposób można było wziąć udział w konsultacjach na temat parkingu „PLAC BISKUPI”:
Konsultacje prowadzone były m.in. poprzez platformę internetową Dialog Społeczny, gdzie można było:
• zapoznać się z udostępnionymi materiałami,
• zadać pytanie za pomocą e-maila,
• wypełnić ankietę
• wziąć udział w forum internetowym
We środę 21 kwietnia 2010 r. o godz. 17.30 w Szkole Podstawowej nr 1, ul. Św. Marka 34, I piętro, sala 13 odbyło się spotkanie z mieszkańcami Dzielnicy I rejon Kleparz w sprawie budowy parkingu " Plac Biskupi".
Ponadto, w dniach od 19 do 22 kwietnia 2010 r. w godzinach od 16.00 do 17.00 w siedzibie Rady Dzielnicy I, ul. Rynek Kleparski 4, odbyły się dyżury konsultacyjne radnych Dzielnicy I z udziałem przedstawicieli projektantów, UMK i ZIKiT.
Podczas spotkań i dyżurów konsultacyjnych z mieszkańcami terenów sąsiadujących z inwestycjami, można było:
• zapoznać się z posiadanymi przez Urząd Miasta dokumentami
• wysłuchać prezentacji multimedialnej
• obejrzeć wystawę na temat budowy parkingów podziemnych w Krakowie
• zadawać pytania projektantom, przedstawicielom urzędu Miasta i Radnym Dzielnicy
• wypełnić ankietę i wyrazić swoją opinię, sformułować wnioski i postulaty
Termin konsultacji:
Konsultacje internetowe prowadzone były od 1 kwietnia do 15 maja 2010 r. Po tym terminie nie możliwe jest już zadawanie pytań i składanie wniosków, niemniej jednak wszystkie materiały z konsultacji są nadal dostępne dla internautów.
Efekt konsultacji:
Na proste pytania odpowiedzi były udzielane na bieżąco, zarówno podczas spotkań i dyżurów, jak i na platformie internetowej. Na pytania wymagające dłuższego opracowania odpowiedzi zostaną udzielone po zakończeniu konsultacji i opublikowane zarówno na Dialogu Społecznym, jak i w raporcie z konsultacji.
Uwagi i wnioski mieszkańców i Radnych dzielnic zostaną poddane analizie i opracowane w raporcie z konsultacji społecznych. Z uwagi na to, że parking ma być budowany z udziałem partnera prywatnego (koncesjonariusza), gdzie wynagrodzeniem za sfinansowanie budowy parkingu będzie prawo do pobierania korzyści z jego użytkowania przez określony w umowie czas, opracowanie dokumentacji projektowej parkingu oraz jego realizacja będzie leżała po stronie wyłonionego w drodze otwartego postępowania przetargowego koncesjonariusza. Niemniej jednak rekomendacje zawarte w raporcie będą brane pod uwagę przy prowadzonych obecnie przez Miasto negocjacjach z partnerami prywatnymi.
Raport zostanie także przedstawiony Prezydentowi i Radzie Miasta Krakowa oraz podany do publicznej wiadomości. Prezydent przyjmuje raport zarządzeniem i przekazuje go do realizacji.
Zobacz materiały dotyczące parkingu:
Wypis z ewidencji gruntów dla dz. nr 177/4.
Wypis z ewidencji gruntów dla dz. nr 176/1, 177/1, 177/5.
Kopia Wniosku o Ustalenie Warunków Zabudowy - 1, 2, 3, 4, 5, 6.
Załącznik graficzny do wniosku o Ustalenie Warunków Zabudowy.
Pismo z Wydziału Kształtowania Środowiska UMK z dn. 29 września 2009 r.
Warunki techniczne przebudowy sieci gazowych z dn. 29.10.2009 r. wydane przez Karpacką Spółkę Gazowniczą - 1, 2, 3, 4.
Wstępna Informacja Techniczna z dn. 13.12.2006 r. wydana przez Miejskie Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji - 1, 1A.